BluePink BluePink
XHost
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

Matricea General Electric

 

Examinarea corelaţiei competitivitate – atractivitate este decisivă ξn investigaţiile pe care managementul firmei le realizează ξn cadrul planificării de produse noi. Planificarea strategică orientată către piaţă reprezintă procesul managerial de stabilire şi menţinere a concordanţei optime ξntre firm㠖 resursele şi obiectivele acesteia –, şi mediul de afaceri – ξn primul rβnd piaţa căreia i se adresează.

 

Ξn stabilirea acestui echilibru se parcurg următorii paşi:

 

I.        definirea unităţilor strategice de afaceri (USA) componente ale portofoliului de afaceri al firmei;

II.       examinarea stării portofoliului de afaceri;

III.      decizii asupra alocării resurselor pentru fiecare USA;

IV.     identificarea soluţiilor de dezvoltare a USA.

 

 

II. Maniera modernă prin care este examinată starea portofoliului de afaceri al firmei solicită utilizarea unor modele de portofoliu. Cele mai cunoscute dintre acestea sunt Boston Consulting Group (BCG), General Electric (GE), Mc Kinsey, Profit Impact of Marketing Strategy (PIMS).

Modelul General Electric este o matrice multifactorială prin intermediul căreia portofoliul de afaceri al firmei este examinat ξn vederea pregătirii deciziei manageriale corespunzătoare fiecărei unităţi strategice de afaceri. Ξn esenţă, modelul GE aşează faţă ξn faţă cele două aspecte ale corelaţiei discutate: gradul de competitivitate al firmei, pe de o parte, şi nivelul de atractivitate al pieţei, pe de altă parte. La intersecţia acestor două coordonate se plasează unităţile strategice de afaceri, vizualizβndu-se astfel poziţia lor strategică reciprocă.

 

III. Se constată conturarea ξn cadrul portofoliului de afaceri al firmei a trei zone, diferenţiate ξntre ele prin nivelul raportului “competitivitate – atractivitate”, fiecare solicitβnd strategii corespunzătoare de alocare a resurselor pentru USA:

 

► Investeşte, dezvoltă, susţine

► Valorifică / selectează

► Exploatează / elimină

 

           

 

 

COMPETITIVITATEA FIRMEI

 

 

 

 

ATRACTIVITATEA PIEŢEI

 

 

Ξnaltă

Medie

Joasă

Ξnaltă

 

………………

……….……….

 

Medie

 

………………

 

 

Joasă

 

 

 

 

Modelul General Electric

 

 

 

Ξn amplasarea unităţilor strategice de afaceri pe poziţiile corespunzătoare din matricea GE  se foloseşte un model de scor, scop ξn care se parcurg următorii paşi:

 

1.     se listează factorii ce conturează competitivitatea firmei, respectiv atractivitatea pieţei;

2.     se ataşează fiecărui factor cβte un coeficient de importanţă, la aprecierea fiecărui membru al echipei de evaluare (suma coeficienţilor trebuie să fie 100);

3.     se evaluează nivelul de realizare a fiecărui factor, pe o scală ξntre 1 şi 10;

4.     se calculează scorurile parţiale, ca produs ξntre coeficientul de importanţă şi nivelul de realizare corespunzător fiecărui factor;

5.     se calculează scorul general, ca sumă a scorurilor parţiale.

 

 

 

Competitivitatea firmei este dată de o serie de factori cum ar fi:

____________________________________________________________________

▪ cota de piaţă absolută şi relativă deţinute………………………………………….

▪ dinamica acestor cote de piaţㅅ………………………………………………..

▪ nivelul calitativ al produsului………………………………………………………

▪ reputaţia mărcii…………………………………………………………………….

▪ eficienţa reţelei de distribuţie………………………………………………………

▪ eficienţa activităţilor de promovare………………………………………………..

▪ capacitatea de producţie…………………………………………………………….

▪ eficienţa producţiei…………………………………………………………………

▪ nivelul costurilor unitare……………………………………………………………

▪ resursele materiale…………………………………………………………………

▪ resursele de cercetare-dezvolatre…………………………………………………..

▪ performanţa echipei manageriale………………………………………………….

T   O   T   A   L

 

 

Atractivitatea pieţei este dată de o serie de factori cum ar fi:

_______________________________________________________________

▪ volumul, potenţialul şi capacitatea pieţei………………………………………….

▪ dinamica pieţei…………………………………………………………………….

▪ nivelul mediu al profitului ξnregistrat……………………………………………..

▪ intensitatea competiţiei…………………………………………………………….

▪ cerinţe specifice de ordin tehnologic………………………………………………

▪ cerinţe specifice de ordin energetic………………………………………………..

▪ vulnerabilitatea faţă de inflaţie…………………………………………………….

▪ impactul asupra mediului…………………………………………………………..

▪ restricţii de ordin social/politic/legislativ………………………………………….

T   O   T   A   L

 

 

 

 

Bibliografie

 

1.     Philip Kotler, Managementul marketingului, Teora, Bucureşti, 2000.

2.     M.C. Demetrescu, Metode de analiză ξn marketing, Teora, Bucureşti, 2000.