![]() XHost |
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
Matricea General Electric
Examinarea corelaţiei competitivitate atractivitate este
decisivă ξn investigaţiile pe care managementul firmei le
realizează ξn cadrul planificării de produse noi. Planificarea strategică orientată
către piaţă reprezintă procesul managerial de stabilire
şi menţinere a concordanţei optime ξntre firmă resursele şi obiectivele acesteia , şi mediul de afaceri ξn primul rβnd
piaţa căreia i se adresează.
Ξn stabilirea acestui echilibru se
parcurg următorii paşi:
I.
definirea
unităţilor strategice de afaceri (USA) componente ale portofoliului
de afaceri al firmei;
II.
examinarea
stării portofoliului de afaceri;
III.
decizii
asupra alocării resurselor pentru fiecare USA;
IV.
identificarea
soluţiilor de dezvoltare a USA.
II. Maniera modernă prin care
este examinată starea portofoliului
de afaceri al firmei solicită utilizarea unor modele de portofoliu. Cele mai cunoscute dintre acestea sunt Boston
Consulting Group (BCG), General Electric (GE), Mc Kinsey, Profit Impact of
Marketing Strategy (PIMS).
Modelul
General Electric este
o matrice multifactorială prin intermediul căreia portofoliul de
afaceri al firmei este examinat ξn vederea pregătirii deciziei manageriale
corespunzătoare fiecărei unităţi strategice de afaceri. Ξn
esenţă, modelul GE aşează faţă ξn faţă
cele două aspecte ale corelaţiei discutate: gradul de competitivitate
al firmei, pe de o parte, şi nivelul de atractivitate al pieţei, pe
de altă parte. La intersecţia acestor două coordonate se
plasează unităţile strategice de afaceri, vizualizβndu-se astfel
poziţia lor strategică reciprocă.
III. Se constată conturarea ξn
cadrul portofoliului de afaceri al firmei a trei zone, diferenţiate ξntre
ele prin nivelul raportului competitivitate atractivitate, fiecare
solicitβnd strategii corespunzătoare de alocare a resurselor pentru USA:
► Investeşte,
dezvoltă, susţine
► Valorifică /
selectează
► Exploatează /
elimină
|
COMPETITIVITATEA
FIRMEI
|
|||
ATRACTIVITATEA
PIEŢEI |
|
Ξnaltă |
Medie |
Joasă |
Ξnaltă |
|
.
. |
|
|
Medie
|
|
|
|
|
Joasă |
|
|
|
Modelul General Electric
Ξn amplasarea unităţilor
strategice de afaceri pe poziţiile corespunzătoare din matricea
GE se foloseşte un model de scor, scop ξn care se parcurg
următorii paşi:
1.
se
listează factorii ce conturează competitivitatea firmei, respectiv
atractivitatea pieţei;
2.
se
ataşează fiecărui factor cβte un coeficient de
importanţă, la aprecierea fiecărui membru al echipei de evaluare
(suma coeficienţilor trebuie să fie 100);
3.
se
evaluează nivelul de realizare a fiecărui factor, pe o scală
ξntre 1 şi 10;
4.
se
calculează scorurile parţiale, ca produs ξntre coeficientul de
importanţă şi nivelul de realizare corespunzător
fiecărui factor;
5.
se
calculează scorul general, ca sumă a scorurilor parţiale.
Competitivitatea
firmei este dată
de o serie de factori cum ar fi:
____________________________________________________________________
▪ cota de piaţă
absolută şi relativă deţinute
.
▪ dinamica acestor cote de
piaţă
..
▪ nivelul calitativ al
produsului
▪ reputaţia
mărcii
.
▪ eficienţa reţelei de
distribuţie
▪ eficienţa
activităţilor de promovare
..
▪ capacitatea de
producţie
.
▪ eficienţa
producţiei
▪ nivelul costurilor
unitare
▪ resursele
materiale
▪ resursele de
cercetare-dezvolatre
..
▪ performanţa echipei
manageriale
.
T
O T A L
Atractivitatea
pieţei este
dată de o serie de factori cum ar fi:
_______________________________________________________________
▪ volumul, potenţialul
şi capacitatea pieţei
.
▪ dinamica
pieţei
.
▪ nivelul mediu al profitului
ξnregistrat
..
▪ intensitatea
competiţiei
.
▪ cerinţe specifice de
ordin tehnologic
▪ cerinţe specifice de
ordin energetic
..
▪ vulnerabilitatea
faţă de inflaţie
.
▪ impactul asupra
mediului
..
▪ restricţii de ordin
social/politic/legislativ
.
T
O T A L
1.
Philip
Kotler, Managementul marketingului,
Teora, Bucureşti, 2000.
2.
M.C.
Demetrescu, Metode de analiză ξn
marketing, Teora, Bucureşti, 2000.