![]() XHost |
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
ELABORAREA PROGRAMELOR SI STRATEGIILOR DE PRET
Fidelitatea fata de o marca nu se castiga cu o reducere de doi lei
Esentiala este valoarea nu pretul
Tot ce ne inconjoara are un pret. Platim chirie pentru apartament, taxe pentru utilitati, leasing auto pentru masina. Platim onorariu medicului sau stomatologului. Companiile aeriene, de transport feroviar sau auto ne percep costul unui bilet, iar intreprinderile prestatoare isi denumesc pretul tarif. Banca ne calculeaza dobanda la banii pe care ii luam cu imprumut. Pentru a circula pe autostrada se platesc taxe, iar firmei de asigurari ii achitam o prima. Conferentiarului pe care l-ati invitat ii inmanati un onorariu pentru a va vorbi despre o oficialitate a guvernului care a luat mita de la o persoana dubioasa cu scopul de a o ajuta sa puna mana pe cotizatiile varsate de o asociatie. Cluburile la care suntem membri pot sa faca o colecta speciala, in vederea acoperirii inor cheltuieli extraordinare. Avocatul poate cere un avans pentru serviciile sale. Pretul unui director este un salariu, cel al unui muncitor este o retributie. Si chiar daca economistii nu vor fi de acord, majoritatea dintre noi credem ca impozitele pe venituri sunt pretul pe care-l platim pentru privilegiul de a castiga bani.
STABILIREA PRETULUI
Daca firma trebuie sa faca acest lucru pentru prima data, stabilirea unui pret este intradevar o problema. Ea este generata de crearea sau achizitionarea unui produs nou, de utilizarea unui nou canal de distributie, de lansarea pe o noua piata a produsului sau de primirea unor noi oferte de afaceri.
Firma trebuie sa se decida asupra locului pe care-l va ocupa produsul pe piata d.p.d.v al calitatii si al pretului. Ea isi poate pozitiona produsul pe mijlocul pietei sau cu patru niveluri deasupra ori trei dedesubtul acestuia. Cele 8 niveluri sunt:
Segmentul |
Exemplu (automobile) |
Extrem |
Rolls Royce, Ferrari, Maybach |
Maxim |
Mercedes (standardul de aur) |
Lux |
Audi |
Cerinte speciale |
Volvo (siguranta) Porsche(performante ridicate) |
Mijlociu |
|
Comod/Facil |
Opel |
La fel dar mai ieftin |
Hyundai |
Numai pretul |
|
Produsele incadrate pe cele 8 trepte nu concureaza unele cu altele intre niveluri diferite, ci in cadrul grupului aflat pe acelasi nivel. Cu toate acestea, o concurenta incrucisata pret-calitate intre segmente este posibila asa dupa cum este prezentat mai jos:
|
Pretul produsului |
|||
Ridicat |
Mediu |
Scazut |
||
Calitatea produsului |
Ridicata |
1. Strategia de exceptie |
2. Strategia valorii ridicate |
3. strategia valorii superioare |
Medie |
4. Strategia pretului exagerat |
5. Strategia valorii medii |
6. Strategia valorii acceptabile |
|
Scazuta |
7. Strategia “jefuirii” |
8. Strategia falsei concurente |
9. Strategia economisirii |
Strategiile 1, 5 si 9 pot fi aplicate concomitent de firme diferite aflate pe aceeasi piata. Strategiile 2,3 si 6 reprezinta cai de atac indreptate asupra pozitiilor de pe diagonala mentionata anterior.
Strategiile 4,7 si 8 reflecta un pret prea mare pentru o calitate a produselor de cele mai multe ori nesatisfacatoare. De regula sunt recomandate a fi evitate.
Exista 6 etape ce trebuie parcurse in vederea stabilirii unui pret corespunzator:
STABILIREA OBIECTIVULUI VIZAT PRIN PRACTICAREA UNUI ANUMIT
PRET
In primul rand firma trebuie sa hotarasca ce urmeaza sa realizeze prin fabricarea unui anumit produs. Daca ea si-a ales bine segmentul de piata si si-a pozitionat bine produsul in cadrul acestuia, mixul de marketing si, implicit politica de pret nu va da gres.
In acelasi timp firma trebuie sa-si stabileasca cat mai clar obiectivele. Preturile influenteaza in proportii diferite marimea profiturilor, a cifrei de afaceri si a cotei de piata.
Pentru stabilirea unui anumit nivel al pretului, o firma poate urmari realizarea unuia din urmatoarele sase obiective:
1.Supravietuirea. Daca se confrunta cu supracapacitate, cu o concurenta puternica sau cu o modificare in structura nevoilor de consum ale populatiei, firmele isi propun drept obiectiv principal mentinerea pe piata. Pentru a nu-si inchide unitatile si de a scapa de stocurile nevandabile acestea recurg de regula la reduceri de preturi. Profiturile devin mai putin importante decat supravietuirea.
2. maximizarea profitului actual. Probleme. 1. Se imbunatatesc rezultatele financiare curente, in dauna celor pe termen lung. 2. Maximizarea profitului trebuie sa tina cont si de reactiile concurentei
3. maximizarea volumului vanzarilor. Firmele isi stabilesc preturi mici bazandu-se pe ideea ca piata este sensibila la modificarea preturilor. In acelasi timp aceasta strategii duce la economii de scara. Stabilirea unui nivel scazut al pretului este favorizata de existenta urmatoarelor conditii:
- piata este f.sensibila la pret, iar un pret mic stimuleaza extinderea pietei
- costurile de productie si distributie scad pe masura ce experienta de productie creste
- un pret mic descurajeaza concurenta actuala si potentiala
4. fructificarea la maximum a avantajului de piata. Multe firme prefera sa stabileasca un pret ridicat prin care sa fructifice avantajul de piata. Pentru fiecare produs nou creat, firma trebuie sa determine pretul maxim pe care-l poate cere pe piata, in functie de avantajele comparative ale noului sau produs fata de inlocuitorii existenti pe piata.Se stabileste pretul pentru cateva segmente de consumatori. Cand nivelul vanzarilor scade se reduce pretul progresiv pentru atragerea altor segmente de consumatori.
5. promovarea unui produs superior calitativ . O firma isi poate propune sa castige pozitia de lider in ceea ce priveste calitatea produselor sale
6.Alte obiective. Organizatiile din domeniul nelucrativ si cele din sectorul public isi pot propune atingerea altor obiective de ex, o universitate va urmari sa-si acopere partial cheltuielile.
FACTORII DETERMINANTI AI SENSIBILITATII LA PRET
ALEGEREA PRETULUI FINAL
1.Pretul psihologic
Numerosi consumatori utilizeaza pretul ca indicator al calitatii. O sticluta de parfum avand un pret de 100$ ar putea contine un parfum de doar 10$, dar cei care fac cadouri platesc 100$ pentru a exprima inalta consideratie pentru persoanele carora le sunt destinate.
In clipa in care se uita la un produs, cumparatorii au in minte un pret de referinta care poate fi stabilit prin comparatie cu preturile actuale sau din trecut ori prin observarea imprejurarii in care s-a facut cumpararea. De pilda , un comerciant isi poate expune propriul produs printre produse scumpe , subintelegandu-se prin aceasta ca el face parte din aceeasi clasa cu ele.
Numerosi comercianti sunt de parere ca preturile trebuie sa se termine intr-o cifra impara. 299 in loc de 300. Multi cumparatori incadreaza acest pret in paleta 200 si nu 300. O explicatie data acestui fenomen consta in aceea ca astfel de cifre sunt purtatoare ale notiunii de reducere sau chilipir. Dar daca o firma doreste sa lase impresia ca practica preturi ridicate, trebuie sa evite tactica cifrei de sfarsit impare.
2.Influenta altor elemente ale mixului de marketing asupra pretului.
Pretul final trebuie sa tina cont de calitatea marcii si de politica de promovare aplicata de concurenta. Astfel:
- marcile corespunzatoare unei calitati medii, dar cu bugete promotionale ridicate pot suporta un cost ridicat.
- Calitatea superioara a marcii combinata cu un buget promotional ridicat suporta cele mai mari preturi
- Ce vor crede distribuitorii si intermediarii? Furnizorii vor creste preturile proprii cand vor afla de pretul firmei?
-
3.Stabilirea pretului pe criterii geografice
4. Preturi cu stimulente si bonificatii
- rabaturi pentru plata in numerar
- rabaturi pentru cumpararea de marfuri in cantitati mari
- rabaturi de natura functionala (rabaturi acordate propriului canal de distributie)
- rabaturi sezoniere
- bonificatii
* pentru returnarea unui articol vechi in momentul achizitiei unuia nou
* promotionale (acordate intermediarilor)
RASPUNSUL LA MODIFICAREA PRETULUI UNEI FIRME CONCURENTE
- sa-si mentina pretul
- sa imbunatateasca calitateiv nivelul perceput al produselor sale
- sa scada pretul
- sa creasca pretul si calitatea produselor in acelasi timp
- sa lanseze o linie de produse ieftine