![]() XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
STRATEGII CONCURENTIALE
“Traieste si lasa-i pe altii
sa traiasca” nu are ce cauta in razboiul economic;
in acest razboi nu se iau niciodata
prizonieri.
Principiile defensivei |
Principiile ofensivei |
1.Numai liderul
pietei trebuie sa fie Defensiv |
1. Principala
preocupare trebuie sa fie puterea liderului |
2.Cea mai buna
strategie defensiva este curajul de a te ataca singur |
2.Gaseste o slabiciune in puterea liderului si ataca in acel punct |
3.Orice miscare importanta a concurentei trebuie blocata |
3.Lanseaza-ti
atacul pe un front cat mai ingust |
Concentrarea asupra
clientului. Oamenii din
sfera marketingului sunt in mod traditional orientati spre client. Mereu ei
avertizeaza pe manageri sa fie orientati spre cerintele clientului decat pe
productie. Dar astazi toate companiile inovative sunt orientate spre client.
Cunoasterea necesitatilor clientului nu e de mare ajutor daca o duzina de alte
companii se ocupa de necesitatile aceluiasi client.
Concentrarea asupra
concurentei. Pentru a
avea succes, o companie trebuie sa se concentreze asupra concurentei. Trebuie
sa caute puncte slabe in pozitiile adversarilor sai si sa lanseze atacuri de
marketing asupra acelor puncte slabe.
“Dumnezeu e de partea batalioanelor
mari” spunea Napoleon Bonaparte.
“Pot perde o batalie, dar niciodata
nu voi pierde un minut” (acelasi Napoleon Bobaparte)
PRINCIPUL FORTEI “Cat mai multi soldati cu
putinta trebuie sa actioneze in punctul decisiv” Karl von Clausewitz
De multe ori auziti spunandu-se ca este mai usor sa ajungi in varf decat sa te mentii acolo. Puteti da uitarii acest mit creat de oameni care sunt mai interesati de studiul sociologiei decat de recunoasterea realitatiii concurentei in afaceri. Este de departe mai usor sa te mentii in varf decat sa ajungi acolo. Liderul, regele inaltimilor, poate sa profite de principiul fortei. Nici un alt principiu nu este la fel de important ca acesta. Legea junglei. Pestele mare inghite pestele mic. Compania mare o bate pe cea mica.
Sa presupunem ca Detasamentul rosu cu 9 soldati intalneste Detasamentul
albastru cu 6 soldati. Rosii au un avantaj numeric de 50% asupra Albastrilor. 9
la 6. Sau ar putea fi la fel de bine 9000 la 6000. Nu are nici o importanta
care sunt numerele, principiul este acelasi. Sa presupunem de asemenea ca, in
medie, una din trei impuscaturi ca cauza o pierdere.
Dupa prima runda, situatia se va modifica radical. In loc de 9 la 6
avantaj, Rosii vor avea un avantaj de 7 la 3. De la o superioritate de 50% la
mai mult de 100%. Acelasi efect letal de multiplicare se produce o data cu
trecerea timpului. Dupa runda a doua, scorul ar fi de 6 la 1 in favoarea
Rosilor. Dupa runda a treia, Albastri ar fi distrusi complet.
Observati cum s-au impartit pierderile intre cel doua parti. Forta
superioara (Rosii) a suferit doar jumatate din pierderile fortei inferioare
(Albastrii).
Cand doua companii au acelasi start,
se aplica acelasi principiu. Dumnezeu ii zambeste celui cu o capacitate de
vanzare mai mare. Compania mai puternica are toate sansele sa ocupe o zona mai
mare a pietei. O data piata impartita compania dominanta are sanse sa se
extinda in dauna celor mai mici. Compania mai mare isi permite cheltuieli cu
reclama mai mari, un departament de cercetare mai mare, mai multe debusee
pentru produsele sale etc. Nu-i de mirare ca bogatul devine mai bogat si
saracul mai sarac.
Companiile mici cu o piata restransa trebuie sa gandeasca asemenea
comandantilor militari. Ele trebuie sa aiba in vedere acest prim principiu al
fortei. “Arta purtarii razboiului cu o armata inferioara numeric consta in a
avea efective mai mari decat inamicul in punctul care urmeaza sa fie aparat sau
atacat” (Napoleon Bonaparte)
Eroarea “oamenilor mai buni”
Eroarea “produsului mai bun”
Cel puternic are dreptate. Invingatorii au intotdeauna produse mai bune si
sunt intotdeuna indreptatiti sa sustina
acest lucru.
SUPERIORITATEA DEFENSIVEI – “Razboiul
defensiv este mai avantajos decat cel ofensiv” Karl von Clausewitz
Regula de baza este ca un atac, pentru a fi victorios, trebuie facut cu o
forta de trei ori mai mare decat forta adversarului in punctul de atac.
In camp deschis o lupta intre doua armate este decisa rapid in favoarea
celei mai mari. Dar ce se intampla cand una dintre armate se afla in defensiva?
Cum schimba aceasta situatie aritmetica luptei?
Sa presupunem ca Detasamentul Rosu are 9
soldat si cel Albastru 6. Cazul de mai sus. Superioritate 50% in favoarea Rosilor. Dar de data aceasta
Detasamentul Albastru se afla in defensiva, intr-un transeu sau in adaposturi
individuale. Pentru Albastri situatia este aceeasi, au trei sanse de a nimeri
un soldat rosu. Dar situatia Rosilor? In loc de una din trei sanse de a nimeri
un soldat albastru, acum sansele sunt mai mici, sa spunem una din noua. (asta
corespunde dificilei sarcini de a face vanzari de cucerire – adica, a cuceri
piata unui concurent bine instalat pe acea piata este mult mai dificil decat de
a cuceri o piata neocupata)
Dupa primul schimb de focuri, Rosii vor depasi in continuare ca numar pe
Albastri, dar numai in raportul de 7 la 5. Dupa cel de-al doilea, de numai 5 la
4. Dupa al treilea fortele devin egale, 4 la 4. Rosul a inceput atacul cu o
superioritate de 50 de procente, dar a ajuns acum la egalitate. In acest moment,
comandantul Rosilor va renunta probabil la atac.
Ofensiva place publicului, dar defensiva buna castiga partida, vă va
spune orice antrenor de fotbal.
In clipa in care iti auzi conducatorul spunand ca ar trebui “sa ne dublam
eforturile” este clar ca ai de-a face cu unul care a pierdut. Extrem de
avantajoase sunt victoriile scurte, acele lovituri de trasnet care depind mai
mult de coordonare si nu de muschi (blitzkrieg). Nu ca muschii nu ar fi
importanti. Dar daca atacul nu este
pregatit cum trebuie si se pierde mult timp, se pierd toate avantajele daca
batalia devine pozitionala.
Natura campului
de batalie (Deciziile trebuie luate abia in urma
analizei atente a pozitiei adversarului - Karl von Clausewitz)
Intr-o batalie militara locul este atat de important incat batalia este
numita dupa acesta. Bataliile de marketing se dau in creierul uman. Al nostru,
al vostru sau al potentialilor clienti, zi de zi, saptamana de saptamana.
Mintea este terenul de batalie. Un teritoriu inselator si dificil de inteles.
Cum poate vedea cineva in interiorul mintii umane pentru a sti cum arata
acest teren si care este punctul forte al inamicului? Un mod de a cerceta
mintea umana este utilizarea cercetarilor de piata. Bine facut un astfel de
studiu poate oferi managerului o harta la fel de utila ca un topografica.
Pozitiile forte ocupate de firme se numesc inaltimi. Coca Cola detine o astfel
de inaltime dar este asediata de cei de la Pepsi. Cand un consumator foloseste
o marca drept termen generic pentru a desemna o ramura industriala este clar ca
muntele este ocupat in mintea consumatorului de acea firma.
Ocupantul initial are doua alegeri: extinderea sau contractarea. Avand in
fata un inamic care incearca sa segmenteze piata, o companie poate alege sa isi
extinda controlul asupra intregului teritoriu, sau sa si-l micsoreze pentru
a-si proteja mai bine teritoriul de baza.
Principiile razboiului defensiv
Scopul razboiului defensiv este pacea pe piata, reducerea concurentei la
sporadice atacuri de gherila.
PRINCIPIILE RAZBOIULUI
OFENSIV
Teoretic nu exista strategii bune de marketing. Strategiile bune sunt
proaste. Si strategiile proaste sunt bune. Totul depinde de cine le foloseste.
PRINCIPIILE ATACULUI PE FLANC
PRINCIPIILE RAZBOIULUI DE GHERILA – “Cand
inamicul avanseaza, ne retragem. Cand face tabara, il hartuim. Cand oboseste il
atacam. Cand se retrage il urmarim” – Mao Tze-Tung